سوالات متداول در رابطه با ویروس کرونا

در این قسمت از سایت استاپ کرونا، سوالات متداولی که برای هر فرد در رابطه با ویروس کرونا ممکن است در ذهن رخ دهد جمع آوری شده و به تک تک آن‌ها پاسخ علمی داده شده است.

سوالات متداول در رابطه با ویروس کرونا

در این قسمت از سایت استاپ کرونا، سوالات متداولی که برای هر فرد در رابطه با ویروس کرونا ممکن است در ذهن رخ دهد جمع آوری شده و به تک تک آن‌ها پاسخ علمی داده شده است.

»   کرونا ویروس چیست؟
»    COVID-19 چیست؟
»    علائم COVID-19 چیست؟
»    COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟
»    آیا ویروس عامل COVID-19 از طریق هوا منتشر می‌شود؟
»    COVID-19 از فردی که هیچ علامتی ندارد به دیگران منتقل شود؟
»    آیا فردی از مدفوع افراد مبتلا به بیماری به COVID-19 مبتلا شود؟
»    برای محافظت از خود و پیشگیری از بیماری چه کار کنیم؟
»    چقدر احتمال دارد که فرد به COVID-19 مبتلا شود؟
»    آیا باید نگران COVID-19 باشیم؟
»    چه کسانی در معرض خطر ابتلا به شکل شدید بیماری هستند؟
»    آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری یا درمان SARS-CoV-2 موثر هستند؟
»    آیا برای COVID-19 واکسن، دارو یا درمانی وجود دارد؟
»    آیا SARS-CoV-2 با سارس (SARS) یکسان است؟
»    آیا باید برای محافظت خودم ماسک استفاده کنم؟
»    چگونه از ماسک استفاده کنیم و آن را دور بیندازیم؟
»    مدت زمان کمون بیماری کرونا ویروس چه مدت است؟
»    آیا ممکن است انسان از طریق حیوانات به SARS-CoV-2 آلوده شود؟
»    ممکن است از حیوان خانگی خود ویروس SARS-CoV-2را بگیرم؟
»    ویروس کرونا (SARS-CoV-2) چه مدت روی سطوح زنده باقی می ماند؟
»    آیا دریافت بسته از مناطقی با گزارش آلودگی به ویروسِ SARS-CoV-2 ایمن است؟
»    چه کارهایی را نباید انجام بدهیم؟

»   کروناویروس چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است باعث بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شوند. در انسان‌ها، بسیاری از کروناویروس‌ها برای ایجاد عفونت‌های تنفسی از قبیل سرماخوردگی و بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) شناخته شده هستند. جدیدترین کروناویروسِ کشف شده، باعث بیماری کروناویروسیِ ، COVID-19 می‌شود.

»  COVID-19 چیست؟

COVID-19 بیماری عفونی است که توسط کروناویروسی که اخیرا کشف شد ایجاد می‌شود. این ویروس جدید و بیماری تا پیش از شیوع در شهر ووهانِ چین در دسامبر 2019 ناشناخته بود.

»  علائم COVID-19 چیست؟

شایع ترین علائم COVID-19 عبارت است از: تب، خستگی و سرفه خشک. بعضی از بیماران ممکن است علائمی چون درد، گرفتگی بینی ، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج آغاز می‌شود. بعضی افراد هم آلوده می‌شوند اما علائمی ندارند و حال عمومیشان خوب است. بیشتر بیماران (حدود 80 درصد) بدون نیاز به درمان ویژه‌ای بهبود می‌یابند. تقریباً از هر 6 نفر مبتلا به COVID-19 1نفر به صورت شدید به بیماری مبتلا می‌شود و در تنفس دچار مشکل می‌شود. افراد مسن تر و افرادی که بیماری زمینه‌‌‌ای مانند فشارخون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند. تا کنون، حدود 2 درصد افراد مبتلا به این بیماری فوت شده‌اند. افراد با علائم تب، سرفه و تنگی تنفس باید برای معاینه پزشکی اقدام کنند.

»  COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

افراد ممکن است COVID-19 را از افراد دیگر که مبتلا به این بیماری هستند، بگیرند. این بیماری می تواند از راه قطرات کوچکی که هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به COVID-19 پخش می‌شود به دیگران سرایت کند.. این قطرات بر روی اشیا و سطوح اطراف اشخاص می‌نشیند. افراد دیگر با لمس کردن این اشیا و سطوح و سپس دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خود به COVID-19 مبتلا می‌شوند. افراد هم چنین ممکن است از راه استنشاق این قطرات که به علت سرفه یا تنفس فرد مبتلا پخش شده است، به COVID-19 مبتلا شوند. از این رو حفظ حداقل 1 متر فاصله با فرد بیمار، بسیار مهم است.

»   آیا ویروس عامل COVID-19 از طریق هوا منتشر می‌شود؟

تا کنون مطالعات نشان داده است که ویروس عامل COVID-19 عمدتاً از راه تماس با قطرات تنفسی منتقل می شود تا از طریق جریان هوا.

»   آیا ممکن است COVID-19 از فردی که هیچ علامتی ندارد به دیگران منتقل شود؟

راه اصلی انتشار بیماری از طریق قطرات تنفسی پخش شده ناشی از سرفه کردن فرد بیمار است. خطر ابتلا به COVID-19 از فردی که هیچ علامتی ندارد بسیار پایین است. با این حال، بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 تنها علائم خفیف را تجربه می‌کنند. این موضوع مخصوصاً درباره مراحل اولیه بیماری درست است. بنابراین، ممکن است که افراد از طریق بیماری که دچار سرفه خفیف است اما احساس بیماری و کسالت ندارد، به COVID-19 مبتلا شوند.

»   آیا ممکن است فردی از مدفوع افراد مبتلا به بیماری به COVID-19 مبتلا شود؟

خطر ابتلا به COVID-19 از طریق مدفوع افراد آلوده پایین به نظر می‌رسد. با این که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در بعضی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، انتشار از این راه ویژگی اصلی شیوع بیماری نیست. سازمان بهداشت جهانی درحال ارزیابی تحقیقات درباره راه‌های انتشار COVID-19 است. در هر حال، به دلیل وجود خطر باید به صورت مرتب دست‌ها پس از دستشویی و پیش از غذاخوردن شسته شوند.

»   برای محافظت از خود و پیشگیری از بیماری چه کار کنیم؟

• اقدامات محافظتی برای همه :

آخرین اطلاعات درباره COVID-19 را از منابع معتبر کسب کنید.این اقدامات را برای محافظت انجام دهید:
• به صورت منظم و کامل دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های الکلی ضدعفونی کنید. این کارها باعث کشتن ویروس‌هایی می‌‌شود که ممکن است روی سطح دست‌های شما باشد.
• حداقل یک متر از افرادی که عطسه یا سرفه می‌کنند، فاصله داشته باشید. قطرات کوچکی که ممکن است حاوی ویروس باشد، با عطسه یا سرفه پخش می‌شود و ممکن است شما این قطرات را تنفس کنید.
• از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان پرهیز کنید. باتوجه به احتمال لمس سطوح توسط دست‌ها، این کار می‌تواند باعث انتقال ویروس‌ها به چشم، بینی یا دهان و در واقع ورود ویروس به بدن و ایجاد بیماری شود.
• از رعایت بهداشت تنفسی مناسب توسطخود و اطرافیان‌تان اطمینان حاصل کنید. هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید. دستمال آلوده را نیز بلافاصله دور بیندازید.
• اگر احساس ناخوشی و بیماری دارید، در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید، در ابتدا برای دریافت معاینه پزشکی اقدام کنید. از توصیه‌های پزشکان و مقامات بهداشتی پیروی کنید. ابتدا برای اطلاع از مرکز درمانی درست که باید به آن مراجعه کنید، تماس بگیرید. این کمک می‌کند تا هم شما محافظت شوید، هم از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر جلوگیری کنید.

اقدامات محافظتی برای افرادی که در مناطق انتشار COVID-19 هستند یا اخیراً (در دو هفته گذشته) با افراد بیمار تماس و دیدار داشته‌اند:
• از دستورات و راهنمایی‌های عمومی که در بخش‌های قبلی ذکر شد، پیروی کنید.
• اگر احساس ناخوشی و بیماری دارید، در خانه بمانید. حتی در صورتی که علائم خفیفی مانند سردرد و کمی آبریزش بینی دارید تا زمان بهبودی خود در خانه بمانید.
جلوگیری از تماس با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی کمک می‌کند تا این مراکز عملکرد موثرتری داشته باشند و به شما و دیگران کمک می‌کند تا خود را از COVID-19 و دیگر ویروس‌ها محافظت کنید.
• اگر تب، سرفه و تنگی نفس داشتید، باید توصیه پزشکی مناسب دریافت کنید چرا که این علائم می‌تواند ناشی از عفونت‌های تنفسی و دیگر بیماری‌های جدی باشد. ابتدا با یک مرکز درمانی یا عضوی از کادر درمان تماس بگیرید و در صورت سفر به مناطق آلوده یا تماس با مسافرانی که از مناطق آلوده بازگشته‌اند او را آگاه سازید، تا جهت مراجعه به مرکز درمانی مناسب و درست راهنمایی شوید. این امر از انتشار COVID-19 و دیگر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

»  چقدر احتمال دارد که فرد به COVID-19 مبتلا شود؟

این ریسک به محل زندگی شما و جایی که اخیراً به آن مسافرت کرده‌اید، بستگی دارد. خطر عفونت در مناطقی که تعدادی از بیماران مبتلا به COVID-19 شناسایی شده‌اند، بیشتر است. درباره مردم مناطق دیگر دنیا به جز چین، هم اکنون ریسک ابتلای بیماری پایین است اما شما باید به وضعیت منطقه خود و میزان تلاش برای آمادگی در برابر بیماری توجه کنید.

»  آیا باید نگران COVID-19 باشیم؟

اگر شما در منطقه‌ای نیستید که COVID-19 در حال انتشار است یا اگر از مسافرت به چنین منطقه‌ای برنگشته‌اید یا در تماس نزدیک با افراد بیمار نبوده‌اید، احتمال ابتلای شما به بیماری فعلاً پایین است. با این حال، احساس نگرانی و استرس شما قابل درک است.. خوب است که با دریافت اطلاعات صحیح ریسک خود را تعیین کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. اطلاعات موردنیاز درباره منطقه خود را می‌‌‌توانید از پزشکان و کادر درمان، مقامات بهداشتی و کارفرمای خود دریافت کنید. کسب آگاهی از شرایط محل زندگیتان و انجام اقدامات حفاظتی مناسب بسیار مهم است.
اگر در منطقه‌ی شروع بیماری هستید ، ریسک ابتلا به بیماری را جدی بگیرید. از توصیه‌های متخصصان و مقامات بهداشتی پیروی کنید. اگرچه بیشتر افراد مبتلا به بیماری شکل خفیف بیماری را تجربه می‌کنند اما ممکن است برخی افراد به نوع شدید بیماری دچار شوند. همچنین این بیماری در موارد بسیار کمی می‌تواند کشنده باشد.. افراد مسن و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای (مانند فشارخون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت) آسیب‌پذیرتر هستند.

»  چه کسانی در معرض خطر ابتلا به شکل شدید بیماری هستند؟

هم‌چنان که ما بیشتر درباره چگونگی تاثیر SARS-CoV-2 آگاهی کسب می‌کنیم، نشان داده شده که افراد مسن و افرادی که وضعیت پزشکی خاصی (مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی یا دیابت) از قبل دارند، بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به شکل شدید بیماری هستند.

»  آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری یا درمان SARS-CoV-2 موثر هستند؟

خیر. آنتی بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها فعالیتی ندارند و فقط علیه عفونت باکتریایی موثر هستند. عامل بیماریِ SARS-CoV-2 یک ویروس است بنابراین، آنتی بیوتیک ها برضد آن اثری ندارند. آنتی بیوتیک ها نباید به عنوان راه پیشگیری یا درمانِ SARS-CoV-2 استفاده شوند و فقط باید برای درمان عفونت باکتریایی با تجویز پزشک استفاده شوند.

»  آیا برای COVID-19 واکسن، دارو یا درمانی وجود دارد؟

هنوز خیر. تا این زمان، هیچ واکسن یا داروی ضدویروسیِ اختصاصی برای پیشگیری یا درمان COVID-19 وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا باید مراقبت های لازم برای کاهش علائم بیماری رادریافت کنند. افراد با شدید بیماری باید بستری شوند. خوشبختانه بیشتر این بیماران بادرمان‌های حمایتی بهبود می‌یابند.
تحقیقات بر روی واکسن ها و درمان های دارویی خاصی درحال انجام است. این درمان ها در حال آزمایش در مطالعات بالینی هستند. WHO هماهنگی های لازم را در تلاش‌های انجام گرفته برای ابداع واکسن و داروها به منظور پیشگیری و درمان COVID-19 را انجام می‌دهد.
موثرترین راه برای محافظت خودتان و دیگران در برابر ویروسِ SARS-CoV-2شستشوی مرتب دست ها، پوشاندن صورت با دستمال یا داخل آرنج هنگام سرفه و حفظ فاصله حداقل یک متر از افرادی است که سرفه یا عطسه می‌کنند.

»  آیا SARS-CoV-2 با سارس (SARS) یکسان است؟

خیر. ویروس عامل SARS-CoV-2 و ویروس ایجاد کننده سندرم حاد شدید تنفسی (سارس: SARS) از نظر ژنتیکی با هم مرتبط اند، اما متفاوت هستند. سارس کشنده تر از COVID-19 است، اما نسبت به آن کمتر مسری است. از سال 2003 هیچ موج طغیان سارس در دنیا مشاهده نشده است.

»  آیا باید برای محافظت خودم ماسک استفاده کنم؟

افراد بدون علامت تنفسی مانند سرفه، نیازی به استفاده از ماسک پزشکی ندارند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از ماسک را برای افرادی که علائم بیماری COVID-19 مانند سرفه و تب دارند و کسانی که از این افراد مراقبت می‌کنند، توصیه می‌کند استفاده از ماسک برای کادر درمان و کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند (در خانه یا مراکز درمانی) ضروری است.
سازمان بهداشت جهانی، استفاده منطقی از ماسک را برای جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند و استفاده نادرست از ماسک ها توصیه می کند (می توانید توصیه های ما را درباره استفاده از ماسک ملاحظه کنید). استفاده از ماسک فقط برای این افراد توصیه می شود:
• افراد دارای علائم تنفسی مانند (سرفه و عطسه)
• کسانی که مشکوک به عفونت COVID-19 هستند و علائم خفیفی دارند
• یا افرادی که از اشخاص مشکوک به COVID-19 مراقبت می کنند
شک به عفونت COVID-19 با مسافرت به مناطق با گزارش ابتلا به بیماری یا تماس نزدیک با اشخاصی که به این مناطق سفر کرده و بیمار شده اند، ارتباط دارد.
موثرترین راه برای محافظت خودتان و دیگران در برابر COVID-19 شستشوی مرتب دست ها، پوشاندن صورت با دستمال یا داخل آرنج هنگام سرفه و حفظ فاصله حداقل یک متری از افرادی است که سرفه یا عطسه می کنند.

»  چگونه از ماسک استفاده کنیم و آن را دور بیندازیم؟

۱- به یاد داشته باشید، ماسک فقط باید توسط کادر درمان، مراقبت کنندگان از بیماران و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.
۲- پیش از دست زدن به ماسک دست های خود را با آب و صابون بشویید یا از ماده ضدعفونی الکلی استفاده کنید.
۳- ماسک را بررسی کنید تا پارگی یا سوراخ نداشته باشد.
۴- نگاه کنید که کدام سمت ماسک بخش بالایی آن است (سمتی که نوار فلزی دارد)
۵- مطمئن شوید که طرف درست ماسک (طرف رنگی) رو به بیرون است.
۶- ماسک را روی صورت بگذارید. نوار فلزی یا لبه سخت آن را فشار دهید تا شکل بینی شما را به خود بگیرد.
۷- پایین ماسک را بکشید تا کامل صورت و چانه را بپوشاند.
۸- پس از استفاده، ماسک را بردارید. بندهای ماسک را از پشت گوش خود برداشته و دور از لباس و صورت خود نگه دارید تا از تماس سطح آلوده آن جلوگیری شود.
۹- بلافاصله پس از استفاده، ماسک را در سطل زباله دربسته بیندازید.
۱۰- شست‌وشوی دست ها را پس از دست زدن به ماسک و دورانداختن آن انجام دهید. از ماده ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید یا با آب و صابون دستهایتان را بشویید.

»  مدت زمان کمون بیماری (پنهان بودن علائم بیماری) برای کروناویروس SARS-CoV-29 چه مدت است؟

دوره کمون یعنی فاصله زمانی بین وارد شدن ویروس به بدن و شروع علائم بیماری. اغلب، مدت زمان کمون بیماری از یک تا چهارده روز روز تخمین زده می شود و بیشتر اوقات حدود پنج روز است. این تخمین در صورت دریافت اطلاعات بیشتر به‌روز خواهد شد.

»  آیا ممکن است انسان از طریق حیوانات به SARS-CoV-2 آلوده شود؟

کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بین خفاش ها و حیوانات مشترک هستند. به ندرت، مردم به این ویروس ها که ممکن است به دیگران منتقل شود، آلوده می‌شوند. برای مثال، کروناویروس سارس (SARS-Cov) با نوعی گربه (گربه زباد) مرتبط بوده و کروناویروس MERS از نوعی شتر منتقل می‌شود. منشا حیوانی ویروس SARS-CoV-2 هنوز تایید نشده است.
برای محافظت از خود ، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات، همانند زمان رفتن به بازار حیوانات زنده جلوگیری کنید. همواره از انجام اقدامات برای حفظ ایمنی و سلامت غذا مطمئن شوید. در تماس با گوشت خام، شیر تازه یا اعضای بدن حیوانات با احتیاط رفتار کنید تا از آلودگی با غذاهای نپخته جلوگیری شود. از مصرف محصولات غذاییِ حیوانی خام یا نیم پز خودداری کنید.

»  ممکن است از حیوان خانگی خود ویروس SARS-CoV-2 را بگیرم؟

خیر. شواهدی وجود ندارد که حیوانات خانگی مانند سگ ها و گربه ها آلوده شده باشند یا ویروس عاملِ بیماریِ COVID-19 را پخش کنند.

»  ویروس کرونا (SARS-CoV-2) چه مدت روی سطوح زنده باقی می ماند؟

هنوز بطور دقیق مشخص نیست که چه مدت این ویروس روی سطوح زنده باقی می ماند، اما به نظر می‌رسد که همانند دیگر ویروس‌های خانواده کرونا رفتار می‌کند. مطالعات نشان می دهند که کروناویروس ها (شاملِ اطلاعات اولیه از ویروس SARS-CoV-2) ممکن است برای چند ساعت یا تا چندین روز باقی بماند. این زمان در شرایط مختلف (مثلاً نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) ممکن است متفاوت باشد.اگر فکر می کنید که سطحی آلوده است، با ضدعفونی کننده-های ساده سطح را به منظور کشتن ویروس تمیز کنید و از خود و دیگران محافظت کنید. از دست زدن به چشم ها،بینی و دهان خود پرهیز کنید و با آب و صابون دست هایتان را بشویید یا از ماده های ضدعفونی کننده با پایه الکل استفاده کنید.

»  آیا دریافت بسته از مناطقی با گزارش آلودگی به ویروسِ SARS-CoV-2 ایمن است؟

بله. احتمال آلودگی فرد از راه تماس با اقلام تجاری پایین است. همچنین خطر آلودگی به ویروس از طریقِ بسته ای که در معرض شرایط و دماهای مختلف منتقل شده است، پایین است.

»  چه کارهایی را نباید انجام بدهم؟

اقداماتی که در ادامه اشاره می‌شوند، علیه ویروس SARS-CoV-2 موثر نیست و حتی و می‌توانند آسیب زا هم باشند:
• سیگارکشیدن
• درمان‌های سنتی گیاهی
• پوشیدن چند ماسک
• خود درمانی با آنتی بیوتیک ها
اگر تب، سرفه و تنگی نفس داشتید، زودتر پیگیریِ درمانی را انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت های شدیدتر کاهش یابد و حتماً سابقه مسافرت اخیر خود را با پزشک یا عضو کادر درمان درمیان بگذارید.

orchidpharmed
twitter
instagram
aparat

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت زیست ارکید فارمد است | © ۱۳۹۸ . جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید با ایمیل stopcorona@orchidpharmed.com در تماس باشید.

telegram
twitter
instagram
aparat
orchidpharmed
cinnagen
stopcorona

تمامی حقوق این وب سایت
متعلق به شرکت زیست ارکید فارمد است | © ۱۳۹۸

جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید با ایمیل stopcorona@orchidpharmed.com در تماس باشید.