تاثیر شیر و لبنیات بر پیشگیری از بیماری کرونا 2019

این روزها اخبار و شایعات مختلفی در خصوص تاثیر مصرف انواع مواد غذایی بر پیشگیری از ابتلا بیماریِ COVID-19 پخش شده‌است. یکی از این خبرها درباره مصرف شیر و لبنیات است.

تاثیر شیر و لبنیات بر پیشگیری از بیماری کرونا 2019

این روزها اخبار و شایعات مختلفی در خصوص تاثیر مصرف انواع مواد غذایی بر پیشگیری از ابتلا بیماریِ COVID-19 پخش شده‌است. یکی از این خبرها درباره مصرف شیر و لبنیات است.

تاثیر مصرف شیر و سایر لبنیات در پیشگیری از ابتلا به بیماری COVID-19

این روزها اخبار و شایعات مختلفی در خصوص تاثیر مصرف انواع مواد غذایی بر پیشگیری از ابتلا بیماری COVID-19 پخش شده‌است. یکی از این خبرها درباره مصرف شیر و لبنیات است.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره رژیم غذایی که بهتر است در زمان شیوعِ بیماریِ COVID-19 به منظور تقویت سیستم ایمنی در‌نظر گرفته‌شود، حفظ تعادل در مصرف تمام مواد غذایی در رژیم روزانه است. محققین دانشگاهِ Alabama at Birminghamدر این باره می‌گویند: “مصرف مواد غذایی مثل اسفناج و شلغم می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد.” همچنین به سالخوردگان توصیه می‌کند که گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را به میزان لازم در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.

همچنین محققین دانشگاهِ Alabama at Birminghamدر خصوص مصرف میزان بالای انواعِ مکمل جهت افزایش سیستم ایمنی بر این باور هستند که”مصرف بیش‌از‌حد دوز بالای مکمل‌ها، نه‌تنها موجب تقویت سیستم ایمنی نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث کاهش عملکرد آن نیز گردد. پس بهتر است دوز متعادلی از مکمل‌ها را جهت تقویت سیستم ایمنی مصرف کنیم، نه خیلی کم، و نه بیش از حد.”

مصرف لبنیات پاستوریزه به دلیل اینکه منبع بسیار غنی از کلسیم و ویتامین B2 است، در کنار سایر مواد غذایی دارای ویتامین‌های گروه E، D وC در سبد غذایی روزانه می‌تواند با بالا بردن قدرت دفاعی بدن، به مقابله و پیشگیری از بیماریِ COVID-19کمک کند.

آزاده حکمت دوست، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: “با شیوع این ویروس در کشور، توصیه‌هایی به مردم می‌شود که در این روزها برخی از مواد غذایی مصرف نشود و برخی دیگر بیشتر مصرف شود؛ این در حالی‌است که باید انواع مواد غذاییِ مورد نیاز، برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود. برای جلوگیری از ویروس کرونا-2019 و همچنین درمان آن، مانند گذشته باید یک رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشیم. انواع نان‌های سبوس‌دار، برنج سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، مواد پروتئینی و لبنیات در رژیم غذایی قرار‌گیرند. مطالعه تایید شده‌ای درباره عدم مصرف لبنیات در زمان شیوع COVID-19 به دلیل داشتن طبع سرد آن وجود ندارد و لبنیات بهترین منبع دریافت کلسیم و ویتامین B2 در جمعیت ایرانی است. برای داشتن سیستم ایمنیِ سالم، مصرف پروتئین‌ها ضروری است و به‌ویژه لبنیات حاوی پروبیوتیک برای دستگاه گوراش مفید هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این ویروس تقویت کنند.”

کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی دارای مدرک PhD تغذیه از دانشگاه کوینزلند استرالیا، درباره تاثیر مصرف لبنیات بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا-2019 گفت: “حذف لبنیات اعم از شیر و ماست از برنامه غذایی کاری بسیار نادرست است و مصرف لبنیات به صورت کم‌چرب باید طبق رژیم غذایی بوده و آن را هر روز یا مثل روز‌های گذشته مصرف کرد؛ اما مصرف زیاد یا کمِ لبنیات در پیشگیری یا شیوع بیماریِ COVID-19 هیچ تاثیری ندارد. بهتر است افراد برای خرید شیر و ماست، انواع پاستوریزه آن را حتما مدنظر قرار دهند.”

به نقل از نگین نوری دانشیار گروه بهداشت و کنترل مواد غذاییِ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران: “هیچ‌گونه گزارش مستند و علمی مبنی بر انتقال ویروس کرونا-2019 از طریق شیر به انسان وجود ندارد و مصرف شیر، بدن را در مقابل بیماری‌ها تقویت می‌کند.

هر موقع پای این قبیل بیماری‌ها به میان می‌آید، مصرف مواد پروتئینی اهمیت بیشتری می‌یابد و شیر نیز منبع پروتئینیِ خوبی است که می‌تواند در وعده صبحانه میل شود. شیر دارای پروتئین خاصی است که به آن کازئین گفته می‌شود. شیر سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی بدن را مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد. در واقع، پروتئین شیر در کنار پروتئین گوشت و تخم‌مرغ نقش خوبی در افزایش سیستم ایمنی دارد.”

در ارتباط با تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C نیز مفید است و از این نظر شیر نیز حاوی ویتامین C است، اما نمی‌تواند به عنوان تنها منبع این ویتامین باشد؛ بنابراین صبحانه‌ای کامل محسوب می‌شود که در کنار یک لیوان شیر، یک لیوان آب پرتقال هم مصرف شود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، علاوه بر ویتامین C، ویتامین های B و D نیز لازم هستند که شیر از نظر ویتامین‌های خانواده گروه B غنی است. مصرف پروبیوتیک‌ها نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند که در دو نوع در دسترس مردم قرار دارند، نخست به صورت دارو در داروخانه‌ها و راه دوم از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر.

در مصرف روزمره لبنیات سه مسئله که در ادامه ذکر می‌شوند، اهمیت دارد:در مصرف روزمره لبنیات سه مسئله که در ادامه ذکر می‌شوند، اهمیت دارد:

۱. شیر را نباید به صورت غیرحرارت‌دیده، مصرف کرد، زیرا این ویروس در حرارت ۶۰ درجه سانتی‌گراد طی ۳۰ دقیقه از بین می‌رود. از آنجا که شیر در بدو فرآیند تولید در همه کارخانجات فرآورده‌های لبنی حرارت دیده و کاملا پاستوریزه می‌گردد، لذا مصرف شیر پاستوریزه اکیدا توصیه می‌گردد.

۲. از مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، همچون شیر، پنیر، کره، کشک و قره‌قروت جداً پرهیز کنید.

۳. رعایت مقررات بهداشتی و استانداردِ تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور بسیار بالا است و از لحظه ورود به کارخانه تا توزیع مویرگی و تحویل به مصرف کننده کاملا کنترل می‌گردد.

منابع :  

  • UAB: The University of Alabama at Birmingham
  • خبرگزاری تسنیم
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • خبرگزاری ایرنا

دستورالعمل استفاده صحیح از ماسک جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا

دستورالعمل استفاده صحیح از ماسک جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا

توصیه‌های عمومی در محیط کارجهت جلوگیری از ابتلا به کرونا

توصیه‌های عمومی در محیط کارجهت جلوگیری از ابتلا به کرونا

پیشگیری از ابتلا به کرونا در محیط آشپرخانه

پیشگیری از ابتلا به کرونا در محیط آشپرخانه

 توصیه‌هایی برای نگهبانان در زمان کار جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا

 توصیه‌هایی برای نگهبانان در زمان کار جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا

زباله‌ها را چگونه جمع آوری کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم

زباله‌ها را چگونه جمع آوری کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم

استاپ کرونا چیست؟!

استاپ کرونا عنوان وب سایتی است که سعی دارد تا تا با آگاه سازی هر چه بیشتر افراد مختلف جامعه، میزان گسترش ویروس کرونا، در سطح جامعه را کاهش دهد یا محدود کند.
استاپ کرونا وب سایت مرجع و علمی ویروس کرونا است. اخبار، آموزش‌ها و مقالات پیرامون ویروس کرونا را از استاپ کرونا دنبال کنید.

آغاز فاز سوم تحقیقات بالینی یک دارو در بیماران کروناویروس 2019

شرکت گیلیاد دو مطالعه فاز سوم بالینی را برای داروی تحقیقاتی ضدویروسی خود، با نام رمدسیویر (Remdesivir) در بزرگسالان مبتلا به بیماری COVID-19 شروع کرد.

تلاش یک شرکت بیوتک دیگر برای ساخت واکسن کروناویروس

رقابت برای کشف واکسن برای کروناویروس ووهان یا همان SARS-CoV2 ادامه دارد و حالا شرکت کوچک بیوتکنولوژی Novavax چهارشنبه اعلام کرد که …

در جستجوی درمان و واکسن برای بیماری کرونا 2019

در حال حاضر واکسن یا دارویی برای پیشگیری از ابتلا یا درمان COVID-19 در دسترس نیست. داروها و واکسن‌ها در فاز تحقیقاتی هستند و مجوز ورود به بازار دارویی را ندارند.

تحقیقات یک واکسن کروناویروس وارد مرحله بالینی شد

شرکت Moderna، اولین ویال واکسن کروناویروس خود، mRNA-1273 را به انیستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) فرستاده است.

orchidpharmed
twitter
instagram
aparat

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت زیست ارکید فارمد است | © ۱۳۹۸ . جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید با ایمیل stopcorona@orchidpharmed.com در تماس باشید.

telegram
twitter
instagram
aparat
orchidpharmed
cinnagen
stopcorona

تمامی حقوق این وب سایت
متعلق به شرکت زیست ارکید فارمد است | © ۱۳۹۸

جهت برقراری ارتباط با ما می‌توانید با ایمیل stopcorona@orchidpharmed.com در تماس باشید.